Frågor och svar på flytt av flyttfirmor

Här finner ni frågor och svar från dom vanligaste frågorna.

Frågor och svar från Flyttfirman!

Frågor och svar hittar ni här.
Ring en av dom bästa flyttfirmor som kan allt om flytt.

Finner ni inte vad ni söker bland frågor och svar så tveka inte att ringa eller att mejla oss.

1. ARBETSTID

Våra arbetstider är oftast att vi börjar arbeta kl 08,00 hos kund.
Vi kan även lägga ett jobb mellan 08,00-23,00.
Och vi slutar när vi är att arbeta när vi är färdiga.
Vi har samma priser på vardagar som helger.
Det finns ju flyttfirmor som absolut inte arbetar längre än till ca 16,00-17,00.
Men vi är ett flexibelt företag som arbetar på kundens tider. Kunden bestämmer.
Har vi tex pianon eller småjobb så kan det vara skönt för er att vi har arbetsschema även efter 16,00.
Man betalar för den tiden vi arbetar så man behöver inte i förväg bestämma ett vist antal timmar vi skall jobba.
Är det något speciellt så ställ frågor till oss, ni får svar bland frågor och svar.

2. AVBOKNING

Vill man avboka en flytt så är det inga problem.
Avbokning kan göras tom dagen innan jobbet skall utföras.
Det kostar inget att avboka en flytt.

3. BILARNA

Våra lastbilar är täckta skåpbilar.
Vi kör aldrig med mindre bilar än 22 kubik.
Vi kör aldrig med släpkärror eller bilar med kapell.
Våra bilar är fullutrustade med GPS, verktyg, spännband, plattvagn, bärselar, skydds-filtar och nattlampor.

Vill kund åka med i flyttbilen så får en person plats då det är tre platser fram i lastbilarna.
Det är då bra om kund säger till så att vi vet om att ni vill åka med.

4. BOKNING

Man kan boka ett jobb via telefon, mail, eller sms.
Har man frågor att ställa så kan man göra det via mail eller telefon.
Ni får svar på allt inom flytt av oss.
Bokar man jobbet via mail så får man en bekräftelse på jobbet och adresserna blir alltid rätt.
Det är alltid bra att vara ute i god tid med bokning ifall det är i slutet eller början på månaden man vill flytt.
Men boka alltid när du vet att du vill anlita oss så att du får en bil och arbetare bokade och allt är klart.
Det går självklart alltid att ringa och fråga oss om vi har lediga bilar vissa dagar.
Vi försöker alltid ordna så att vi hjälper er.
Vi är kända bland flyttfirmor för att tom kunna erbjuda flytt samma dag man ringer.

5. DEBITERING

Vi debiterar er flytt per påbörjad halvtimma.
Vi har alltid en halvtimma i fram och tillbakakörningsavgift.
Är den verkliga tiden längre så betalar man för den verkligen tiden.
Vi tar kontant betalning av privatpersoner och företag faktureras.
Önskar ni faktura så tala om det vid bokning,
Vi tar då 80 kr för en kreditkontroll och 150 kr för fakturaavgift.
Vid betalning erhåller ni alltid korrekt kvitto på utförd tjänst.
Vårt pris är 700 kr/tim med rutavdraget för privatpersoner inkl moms.
Och 1040 kr per timma för företag exkl moms

6. FAST PRIS

Önskar ni som kund fast pris på flytt eller på enstaka saker så är det inga problem.
Önskar ni fast pris på flytt så kommer vi gärna och tittar efter hur mycket saker ni har.
Önskar ni fast pris på enstaka saker så mejla oss gärna så får ni ett fast pris.
Vi svarar gärna på mejl när det gäller fasta priser.
Vi vill gärna veta vilken våning ni bor på och flyttar till.
Och även vilka adresser det gäller.

Många kunder tycks tro att det skall bli billigare med fast pris på flytt men så är inte fallet.
Fast pris från flyttfirmor är att ni får ett pris som vi tror att flytten tar.
Sedan lägger vi alltid på en liten tid för att gardera oss mot oförutsedda händelser.
Fast pris är att ni skall veta att ni aldrig betalar mer än vad vi har kommit överens om.
Detta gäller så länge ni har uppgett korrekt information till oss.

Som kund kan man även få ett fast pris på en viss mängd bohag.
Då uppger vi mängden i kubik.
När ni får ett fast pris på flytt så ändrar vi inte det under några som helst omständigheter så länge information vi får är korrekt.
Att ringa och fråga hur lång tid en flytt tar är dock inte samma sak som att ni har fått fast pris.
Fasta priser sker alltid skriftligt via mail eller sms.
Detta pga vår och er trygghet om vad som har sagts.

7. FÖRSÄKRING

Försäkring ingår alltid i priset.
Försäkringen gäller godset vi bär och omgivning.
Vid ev skada har vi rätt att laga och i andra hand att ersätta er för skadan.
Det finns inget som heter affektionsvärde i samband med flytt utan vi ersätter bruksvärdet.
Försäkringen täcker inte prismor på kristallkronor då dessa lätt lossnar.
Vi skyddar dock alltid kristallkronor med en filt så att om prismor lossar så hamnar dom i en mjuk filt och inte går sönder.
Gips på tavlor/speglar gäller ej försäkring pga att det lossnar enligt försäkringsbolaget.
Något som vi på 031 flytt ännu inte varigt med om.
Vi följer bohag 2010. Vid ev. tvist följer vi ARN ”Allmänna Reklamations Nämnden”.

8. FLYTTLÅDOR

Flyttlådor kan man hyra för 10 kr/st i samband med flytt och vi kör hem dom till er.
När ni är färdig med dom så ringer ni oss och vi kommer och hämtar dom.
Skulle ni vilja behålla några så är det inga problem.
Våra flyttkartonger är av högsta kvalitet.
Dvs flyttkartonger som alla seriösa flyttfirmor använder.
Vi har dock en deposition på 20 kr styck.
Som kund betalar man 30 kr styck och återfår 20 kr styck när vi hämtar tillbaks dom.
Vi hämtar och lämnar gärna efter arbetstid så slipper ni vara hemma från jobbet pga en leverans.
Vi jobbar från kl 06,00-23,00 så vi kan alltid ordna med en tid som passar er.
Till skillnad från andra flyttfirmor så får ni har flyttlådorna så länge ni önskar.
Det kostar heller inget extra.
Ni får dom också precis när ni vill
Packa ner och upp utan stress och utan extra kostnad.

Man får skriva på flyttkartongerna och det är bra att skriva på sidorna.
Detta eftersom texten då syns från alla håll.
Är man inte kund och vill hyra flyttkartonger så kostar det 150 kr extra.
Hyr man över 99 st så kostar leveransen inget.

Vi säljer även flyttkartonger från 20 kr/st inklusive transport i mån av tid.
Vi använder bara flyttkartonger av högsta kvalitet.
Dock har vi ett minimikrav på mins 40 stuckna.
Om ni vill att vi packar hos er så måste ni tala om det så att vi kan ta med oss flyttkartonger på flyttdagen.

9. MILERSÄTTNING

Inom Göteborg och vid fast pris på flytt så ingår diesel.
Utanför Göteborg så tillkommer diesel med 30 kr per mil.
Man betalar även för återresan till kontoret.

Kör vi med lastbilar på över 25 kubik så tillkommer 60 kr/mil i diesel utanför Göteborg.
Detta gäller våra bilar på 44 kubik 47 kubik och 66 kubik.
Dom vanligaste bilarna som vi har mest av är 22-25 kubik.
Det är dom flyttbilarna som kostar 2 man och lastbil a 700 kr/tim.

10. MINIMIAVGIFT

Vi har ingen minimiavgift för privatpersoner eller företag.
Dock så har vi alltid 30 min fram och tillbakakörningsavgift.
Dock ej på fasta priser.
Fast pris är alltid fast pris så länge ni har uppgett korrekt information.

Att ringa och fråga hur lång tid en flytt tar är dock inte samma sak som fast pris.

11. PACKNING

När ni packar så kolla in våra packningstips.
Ni skall dock alltid använda riktigt makulatur “inslagningspapper” vid packning.
Vår försäkring gäller inte vid packning om ni har gjort en bristfällig nedpackning av gods.
Vi rätt packning i flyttlådor så skall en flyttlåda tåla att falla från normal lyfthöjd.

Om vi packar så gäller alltid vår försäkringen.
Om ni packar och en flyttlåda har tappats av oss och man ser att flyttlådan är skadad så gäller vår försäkring.
Detta pga att vi då har varigt oaktsamma.
Vi är dock alltid försiktiga med alla flyttlådor.

Saker som ligger kvar i byrålådor är aldrig försäkrade vid transport.
Allt som får plats i flyttlådor skall läggas i flyttlådor.
Om ni har några flyttkartonger med öppna flikar så är det inga problem.
Detta gäller framför allt vid packning med blommor och småtavlor och liknande.

Ni kan alltid lägga mjuka saker i sopsäckar.

12. PIANO

Vi är experter på pianoflyttar.
När vi flyttar pianon så är vi alltid extra försiktiga.
Priset för pianoflytt beror på flera olika faktorer.
Bla märket på pianot.
Antal trappor man skall bära pianot i.
Och hur lång resväg det är man skall frakta pianot.
Ingår pianot i en komplett flytt så blir priset lite billigare och brukar hamna på ca 600-1200 kr.
När enbart ett piano flyttar så är det ej rutavdrag på det priset.
När ett piano ingår i en normal flytt så är det rutavdrag på det priset.

Man betalar extra för pianon och andra tyngre saker som väger över 80 kilo,
Detta pga att personalen skall ha extra betalt för just bärning av tyngre saker över 80 kilo.
Vi bär alla pianon på två man och det säger mycket om vår styrka.
Det gör också att det blir ett fördelaktigare pris på pianoflytten.
Vi bär gärna pianon på kvällar och helger vilket gör att ni slipper ta ledigt från jobbet pga en sådan transport.
Våra arbetstider och öppettider är också generösa från 08.00-23.00.
Har ni frågor om pianoflytt så ring oss gärna, eller mejla.
Vi svarar alltid inom 24 timmar.

13. PRIS

För två man och lastbil tar vi endast 700 kr/tim inkl moms.
Priset är efter rutavdraget.
Vi har samma pris på vardagar som helger.
Vi ordnar med rutavdraget åt er.
För företag som inte är berättigade till rutavdrag är priset 1040 kr/tim exkl moms.
Privatpersoner betalar kontant och erhåller kvitto på utförd tjänst.
Vill ni som privatperson betala genom faktura tillkommer 80 kr i kreditkontroll och 150 kr i fakturaavgift.
Företag betalar genom faktura.

14. SKADOR

Skulle det vara så att olyckan är framme och något blir skadat så gäller följande.
Vi på 031 flytt har försäkring som gör att vi lagar er egendom, eller ersätter er för bruksvärdet.
Det finns inget i försäkringsärenden som heter affektionsvärde.
Skulle vi råka skada er egendom som fastighet, eller liknande så gäller samma sak.

Skulle det vara så att något går sönder under en flytt som ni har packat så gäller ej försäkringen ifall vi inte har uppenbarligen har varigt vårdslösa.
Dvs är flyttlådan skadad så gäller försäkringen. Men är flyttlådan hel och fin så är det brist när det gäller packningen.
En korrekt packning i flyttlåda så skall flyttlådan klara att tappas från normal lyfthöjd.

Om vi packar en flyttlåda och något går sönder så gäller försäkringen eftersom det är bristfällig packning.
Upptäcker ni en skada så låt allt ligga kvar i lådan så att vi kan se helheten på skadan.
Ev skador måste anmälas inom 5 dagar.

Vi på 031 flytt har just nu inga skador.
Vi är proffs på flytt och gör kunderna nöjda.

15. TUNGLYFT

När det gäller tunga lyft över 80 kilo  så betalar man som kund sk tungtillägg.
Det beror på att det betalas ut extra till dom som bär över 80 kilo.
Det gäller oftast pianon, vissa sängar med motor på, tunga gamla skåp och liknande.

Oftast är tungtillägg uppdelade på intervaller om 300, 600, 900, 1200 kr.
Tungtillägget utgår efter hur svårt jobbet är när det gäller.

  • Antalet trappor.
  • Tyngden.
  • Storleken och besvärligheten i att hantera föremålet.
  • Bärväg.
  • Kostnad på föremålet i vissa fall.

16. Utrustning

Alla våra flyttbilar är täckta flyttbilar.
Vi kör inte med släpkärror som vissa mindre seriösa firmor gör.
Våra bilar är fullutrustade med GPS, verktyg, pirra “säckkärra”, skydds-filtar, spännband, bärselar, nattbelysning.

17. ÖPPETTIDER

Våra telefontider är alla dagar 08,00-22,00
Det går även bra att mejla sin bokning.
Vi bekräftar alltid alla bokningar.
Har ni frågor så är ni välkomna att ringa, mejla när som.

Vi arbetar alla tider alla dagar, till samma pris.

Hittar ni inte ert svar här så ring, mejla oss gärna, vi svarar på alla mail inom 24 timmar.

Tel:0700-10 00 40

Vår kunniga personal kan sköta allt och följer ALLMÄNNA BESTÄMMELSER FÖR BOHAGSFLYTTNING enl. Bohag 2010.